Kvinder i musik logo

For kvinder i musik er ligestilling stadig uden for rækkevidde

Mens den internationale kvindedag blev markeret verden over, afslørede nye undersøgelser, at der ikke er megen fest over kvinders roller i musikbranchen.

Den 4. udgave af rapporten “Inclusion in the Recording Studio?” fra USC Annenberg Inclusion Initiative på University of Southern California vurderer som i de tidligere år både køn og etnicitet for kunstnere, sangskrivere og producenter ud fra de årlige Billboard Hot 100 hitlister fra 2012 til 2020, og herunder også procentdelen af kvinder nomineret til en Grammy-pris i kategorierne Record of the Year, Album of the Year, Song of the Year, Producer of the Year og Best New Artist.

Undersøgelsen viser, at kvinder i 2020 kun repræsenterede 20,2% af kunstnerne i på Billboard Hot 100-årslisten, et fald fra 22,5% i 2019 og lidt under det ni-årige gennemsnit på 21,6%. Af de 1.797 kunstnere bag de 900 sange på hitlisterne – repræsenterende både soloartister og medlemmer af duoer og grupper - var der 3,6 mænd for hver kvinde.
Og hvilken rolle spillede kvinderne så? Ud af de 20,2% optrådte kun få kvinder i duoer (7,1%) eller bands (7,3%) – først og fremmest var de soloartister (30%).

Annenberg-rapporten viser desuden, at mulighederne for kvindelige sangskrivere og producenter stadig er begrænsede. I 2020 var 12,9% af sangskriverne kvinder og nogenlunde samme status viste rapportens blik på kvindelige sangskrivere på tværs af 900 sange fra de sidste ni år – de udgjorde 12,6%, et forhold på syv mænd for hver kvindelig sangskriver.
Kvinder besatte desuden igen en meget lav procentdel af roller som producenter - kun 2% af alle producerfunktioner på tværs af Billboard Hot 100-sangene i 2020, et fald fra 5% året før.

Med hensyn til Grammy-nomineringerne ser tallene dog en lille smule bedre ud. I den seneste Grammy-nominering var der 28,1% kvinder i de fem undersøgte kategorier, hvilket afspejler en stigning i forhold til både 2020 og 2013. Så selvom kvinder kun er repræsenterede med 13,4% af de nominerede i løbet af de sidste ni år, så er deres andel af nomineringer trods alt steget over tid.

Men kan man nu bruge denne amerikanske undersøgelse som rettesnor?

Til sammenligning valgte den britiske royalty-organisation PRS for Music kvindernes internationale kampdag til at offentligøre undersøgelsen Gender Pay Gap Report 2019-2020, der viser, at 81,7% af organisations medlemmer er mænd. Hvilket står i kontrast til paraplyorganisationen UK Musics seneste rapport, der viser, at den totale andel af kvinder, der arbejder indenfor den britiske musikbranche, er på 49,6%.

2020 var selvfølgelig et hidtil uset regnskabsår for hele musikindustrien på grund af pandemien, og dog tjente mandlige musikskabere stadig flere penge end kvinder. PRS for Musics undersøgelse viser, at de top-10 kvindelige sangskrivere og komponister, der tjente mest, i 2020 genererede 70% mindre i indkomst end deres mandlige kolleger. Faldet i indkomst for kvinder afspejler en udvidelse af kløften sammenlignet med 2019, hvor underskuddet mellem de højst tjenende mænd og kvinder var 67%. Og af samtlige sangskrivere og komponister, der modtog royalties i 2020, var kun 1 ud af 6 (16,7%) kvinder.

På plussiden registrerede PRS for Music, der repræsenterer over 150.000 udøvere og udgivere, dog en tilgang på 1.971 kvinder, der tilmeldte sig som professionelle sangskrivere og komponister, hvilket repræsenterer en stigning på 12,3% i sammenligning med 2019 og næsten en fordobling (79,6%) sammenlignet med 2018, hvor 1.097 kvinder registrerede sig. Over halvdelen (58%) af kvinderne, der sluttede sig til PRS for Music i 2020, var under 30 år.

“It is International Women’s Day everywhere, except for women in music, where women’s voices remain muted,” udtalte Stacy L. Smith, Associate Professor of Communication og stifter af USC Annenberg Inclusion Initiative, i dagens anledning. “What the experiences of women reveal is that the biggest barrier they face is the way the music industry thinks about women. The perception of women is highly stereotypical, sexualized and without skill. Until those core beliefs are altered, women will continue to face a roadblock as they navigate their careers.”

De tørre tal viser, at man må være tilbøjelig til at give hende ret.

Annenberg-rapporten – der som nævnt også behandler etnicitet i musikindustrien.
PRS for Musics Gender Pay Gap Report 2019-2020.
UK Musics Diversity Report 2020.


 

Se også vores Temaside: Kvindekamp og kønsroller

Kvindetegn logo