Overblik med Infomedia: Hvad skriver medierne om en arbejdsuge på fire dage?

Er du vant til at søge al din information frem på Google? Infomedia kan være en langt bedre indgang til brugbare søgeresultater

En Googlesøgning er lynhurtig, og du får flere resultater end du kan læse på et helt liv. Derfor tænker de fleste, at det er tilstrækkeligt. Der er dog en række klare ulemper ved denne strategi, hvis du vil blive klogere på et emne. Infomedia kan være det perfekte supplement til din søgning.

For det første er meget store dele af et søgeresultat på Google i dag knyttet op på en annonce – altså at nogen vil sælge dig et bestemt produkt.

Du har heller ingen garanti for kildens autenticitet. Den information, du søger frem, kan være skabt af hvem som helst med en underliggende dagsorden, du ikke umiddelbart kan gennemskue ved første øjekast.

Lad os lave et forsøg.

Du er interesseret i at vide mere om en fire-dages arbejdsuge; hvad er stemningen omkring dette emne? Hvad er argumenterne for og imod? Du laver en Googlesøgning på ordet: arbejdsuge.

Her er hvad der dukker op:

  • Et link til arbejdermuseet
  • Noget der ligner en personlig blog, men som egentlig stammer fra en virksomheds hjemmeside
  • To links fra fagforeninger
  • Et link til verdensbedstenyheder.dk

Det var side ét på Google. Ud af cirka 600.000 resultater. Det stikker i øst og vest og gjorde mig ikke synderligt meget klogere.

Hvis jeg i stedet foretager samme søgning på Infomedia, ser det straks anderledes ud.

Nu får jeg kun søgeresultater fra etablerede mediehuse, hvilket vil sige, at kilden er gennemskuelig. Jeg får heller ingen annoncer, kun artikler der på en eller anden måde behandler emnet.

Nogle af søgeresultaterne lyder således:

  • ”En firedages arbejdsuge kan være godt. Men husk nu at passe på fællesskabet”
  • ”Arbejdsmarked. Kun gode grunde til 4-dages arbejdsuge”
  • ”Fire dages arbejdsuge mens granaterne hagler ned!”
  • ”Debat: Arbejdsugen skal forlænges”
  • ”4-dages arbejdsuge kan være fremtiden”
  • ”Vi kommer til at arbejde på anden måde”

Det er resultater fra bl.a. Berlingske, Jyllands-Posten og Søndag.

Straks kan man se, at disse resultater er langt mere fokuserede i forhold til at skabe sig et overblik over, hvad debatten kredser om, hvilke argumenter der er for og imod samt hvilke stemninger og strømninger, der findes i dagens mediebillede. De fleste af disse artikler er almindeligvis låst bag en betalingsmur, men når du bruger Infomedia som indgang, så kan du i de fleste tilfælde få adgang.

Med Infomedia kan man også afgrænse sin søgning til fx kun at omfatte resultater fra de seneste 30 dage, hvilket giver et mere centreret overblik over et aktuelt emne.

Med andre ord kan Google være god i mange sammenhæng, men en service som Infomedia kan i den grad gøre din søgning langt mere brugbar i nogle tilfælde.

Infomedia har du adgang til via biblioteket – på biblioteket eller via unilogin fra fx en uddannelsesinstitution.

Du tilgår Infomedia ved at gå op i fanen ’digitalt’. Du kan også finde den her.