Forsiden af bogen "Forstå din søvn"

Boganbefaling: Kom sovende til velvære

08.11.19
Hjerneforsker Birgitte Rahbek Kornums bog ”Forstå din søvn” favner muntert og seriøst tung forskning og let læsning.

”Lille og vågen”, ”vi kommer ikke sovende til noget” og ”sove over sig”. Mange talemåder priser arbejdsomhed og ser søvn som et dovent onde. Men det er lige omvendt.

Vi styrker vores arbejdsevne, helbred, hukommelse og humør med en bedre søvn. Hjerneforsker Birgitte Rahbek Kornum skrevet en letlæst bog om, hvad videnskaben siger om at sove godt, og hvordan vi kan opnå den gode søvn. Hun formår at underbygge sin inspirerende tekst med eksempler fra videnskabelige undersøgelser, og hun skriver herligt mundret og forskerfjernt. Og så er hun heller ikke bange for at erkende, hvis der er hjørner af søvnen, som ikke er gennemforsket. 

Hos Birgitte Rahbek Kornum får vi ikke kun forklaringer og fif til en bedre søvn, men også videnskabens argumenter, så vi med god samvittighed kan tillade os en middagslur eller trække de mørke gardiner godt ned i soveværelset – der er befriet for tv- og telefonskærme og forstyrrende lyde. Forskeren hylder hellere sovetalemåder som ”en god nats søvn”, ”et godt sovehjerte” og ”sove på en stor beslutning”. Det er velbegrundet, når morgenhilsenen lyder ”har du sovet godt”.

Essensen af søvnen - studeret gennem et hjerneforskermikroskop - er, at hjernen ”bliver vasket” i løbet af natten. Alle dagens indtryk; og dem er der mange flere af end dengang for tusindvis af år siden, hvor menneskets hjerne blev udviklet, bliver sorteret og sat på plads. Nogle gemmes som erfaringer, andre smides ud med badevandet. Så er der orden i systemet og plads på hylderne til ny viden.

Birgitte Rahbek Kornum kommer derfor også med simple, håndgribelige råd, der kan hjælpe hjernen og søvnen. For eksempel på sengekanten at skrive en liste over morgendagens gøremål. Så er det ude af hovedet og skal ikke rumstere om natten. Vores gamle krybdyrhjerne vil gerne holde om vågne, indtil ethvert problem er ordnet.

I ”Forstå din søvn” er der også hjælp at hente for en morgensløv teenager. Vor biologiske døgnrytme ændrer sig med årene. ”Det er en kendsgerning, at teenageres biologi gør, at de har nemmere ved at holde sig vågne om aftenen og sværere ved at vågne om morgenen. De kan faktisk ikke gøre for det.” Det budskab vil mange forældre og gymnasielærere nok ikke tage uforbeholdent imod, men Birgitte Rahbek Kornum har et andet budskab, nok alle vil velkomme: ”sov dig slank(ere)”. ”Hvis man går på kur, så afhænger vægttabet af, hvor meget man sover.” Hvis du sover rigtigt, taber du overvejende fedtmasse, hvis du sover for lidt, taber du overvejende muskelmasse, verificerer videnskaben.

Værdsæt din søvn
Tilværelsen byder på masser af ting, vi gerne vil opleve, se og høre. Det vælter frem med podcasts, streamingtjenester rummer uendelige ruller af ensfarvet musiktapet og tv-kanaler og nettjenester byder på flere film og serier, end der er timer i døgnet. Direktøren amerikanske Netflix, der streamer film og tv-serier over internettet, blev for et par år siden spurgt, hvem der var firmaets største konkurrent. Det var ikke andre nettjenester, men søvn. Og direktøren skønnede, at Netflix ville vinde timer fra den livgivende søvn.

”Man bør nok fraråde mindre end otte timers søvn,” svarer Birgitte Rahbek Kornum i sin alt andet en søvndyssende bog, hvor hun ikke er bange for at bruge sig selv som eksempel og er god til at hive de store teorier og forskningens resultater ned til hverdagslivets øjenhøjde. Ifølge forskeren havde menneskeheden ikke været, hvor den er i dag, uden veludhvilede hjerners kreativitet og evne til at sætte ting sammen på nye og nyttige måder. Næste gang du siger til nogen, at du lige skal hjem at sove på det, så ved du nu, at det ikke bare er en tom talemåde.

Mød hjerneforskeren ansigt til ansigt
Mandag den 11. november kl. 19 kan du møde Birgitte Rahbek Kornum på Vejle Bibliotek. Her fortæller hun med udgangspunkt i bogen alt om den nyeste viden og forskning og klæder dig på til at få en god nattesøvn.

Læs mere og køb billet til arrangementet her.