Riget I og II dvd

Det okkulte hospital: Om musik- og lydsiden i Riget I og II

12.08.22
Mens mange venter spændt på premieren af de sidste fem afsnit i den fulde fortælling om det okkulte hospital, der vises i tredje runde af Riget kaldet Riget Exodus, er det tid til et tilbageblik på de første to sæsoner, der fra denne uge kan ses i en flot og farvestrålende restaureret version på Viasat Play som optakt til sæson tre. Her bliver Riget Exodus sendt første gang i løbet af efteråret 2022, før den senere vises hos DR.

Zentropa måtte gerne snart rykke ud med en endelig dato for Riget Exodus plus lidt info om mulig køb af den restaurerede udgave af episode 1-8. Mon ikke de er klar på dvd og Blu-ray før julehandlen? Imens der ventes, følger en introduktion til lyd- og musiksiden af den oprindelige serie, der afgjort er noget af det mest surrealistisk underholdende og begavede nogensinde vist på dansk tv.

Riget I og II (1994 og 1997) skaffede Lars von Trier et folkeligt gennembrud, han siden ikke har gjort det store for at holde væsentligt ved lige. Historien om hospitalet på Blegdamsvej i København blev oprindelig produceret som en tv-serie i otte dele, men den findes også i to filmudgaver af hver fire timers varighed. En række populære skuespillere optræder her i nogle roller, som vi normalt ikke ser dem i.

Holger Juhl Hansen er den uduelige, men velmenende overlæge Einar Moesgaard, der forsøger at holde modet oppe ved hjælp af ‘operation morgenluft’, Kirsten Rolffes spiller den hypokondriske patient Sigrid Drusse, der påstår at være i ledtog med ånderne og Mary fra Skelhøje, mens Søren Pilmark ses i rollen som den lidt for smarte doktor Krogsgaard og Ghita Nørby som narkoselægen Rigmor Mortensen, der har et godt øje til Moesgaard. Bedst huskes nok den pedantiske, ‘dansk jävla’ råbende og evigt sure svenske overlæge Stig Helmer i skikkelse af Ernst-Hugo Järegård.

De håndholdte kameraer og de hæslige gulgrønne farver indfanger en syg verden af makabre overnaturlige hændelser, stift bureaukrati, sammenspisthed og inkompetence. Overordnet var ideen med musikken, at den skulle ligge så tæt op ad lydsiden, at publikum ikke bemærkede den.

Komponisten Joachim Holbek, der stod for musikken til Triers internationale gennembrud med Europa (1991), valgte at efterligne lyden af hospitalets maskiner, pumper og tørretumblere ved hjælp af instrumenter, som eksempelvis cello og bas, spillet af musikerne fra DRs Underholdningsorkester. Han havde oprindeligt overvejet at skrive et rent elektronisk score men endte med at sætte orkesteret sammen med synthesizer og korstemmer.

De brede klangflader lå underdrejet i forhold til dialogen i lange passager, før de momentvis voksede frem til et egentligt crescendo, typisk i uhyggelige scener, hvor fru Drusse er ved at få kontakt med Mary fra Skelhøje, mens stearinlyset blafrede. Desuden eksperimenterede man med at spille dele af musikken baglæns, så det hele kom til at lyde endnu mærkeligere.

Komponisten var allerede involveret i projektet under manuskriptskrivningen, men i sidste ende kom kun en fjerdedel af hans lydmateriale med i Riget. Holbek og Trier brugte to uger på at få alle de musikalske elementer til at passe ind i den færdigklippede version - et arbejde som kan sidestilles med at samle et avanceret puslespil til en helhed.

The Kingdom - single med musik af Joachim Holbek

Selve hovedtemaet til Riget kaldet The Kingdom er udgivet på single-cd og varer kun lidt over to minutter. Alle instrumenterne og de fleste af korstemmerne er spillet og sunget af Holbek, der får vokal-bistand fra Arvid Nielsen og Ivan Pedersen. Lydbilledet er domineret af et programmeret trommespor og diverse keyboards.

Teksten er forfattet af Trier og handler om speculum, et instrument der bruges til undersøgelse af legemets indre dele. På latin lovprises den jernholdige tingest som håbets gudinde af de døende patienter. Ordet rectum, der betyder endetarm på dansk, gentages ofte, og sideløbende kører der to engelske kor- det ene synger om et pund kød, mens det andet kor ser frem til dødens barmhjertige udfrielse gennem det sidste nålestik.

Fotoet af Lars von Trier, Thomas Vilhelm og Joachim Holbek er taget af Lisbeth Hjorth i Filmbyen i 2003 til brug for en længere artikel i Dansk Musiker Forbunds magasin MUSIKEREN om Triers brug af musik efter aftale med dets daværende redaktør Henrik Strube. Indholdet her blev oprindelig brugt i min forfatterdebut ‘Det visuelle øre - filmmusikkens historie’ (Systime, 2005).

Lars von Trier, Thomas Vilhelm og Joachim Holbek

 

 

Materialer