Ikon for headset og sikkerdigital.dk.

Hotline ved identitetstyveri

08.10.21
Hotline ved identitetstyveri hjælper borgere døgnet rundt.

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, så er det vigtigt, at du reagerer på det.

Ring 33 98 00 98
hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, og du er i tvivl om, hvad du skal gøre.

Du kan kontakte hotlinen døgnet rundt alle dage på året.

Medarbejderne i hotlinen kan vejlede og rådgive om, hvad du skal gøre for at begrænse skaden, håndtere økonomisk tab, og hvem der eventuelt skal kontaktes.

Det kan være svært at gennemskue svindelforsøg, hvis de kriminelle fx udgiver sig for at ringe fra en myndighed eller bank, eller sender tilsyneladende troværdige mails med forfalskede logo'er og underskrifter.
Læs mere om hotlinen og identitetstyveri.

Offer for identitetstyveri? Så skal du:

  • Spær dit NemID – og bestil et nyt:
    Kan du se, at der er andre, der har brugt dit NemID fx til at foretage køb, skal du spærre det så hurtigt som muligt.
     
  • Spær dine betalingskort:
    Hvis du har mistanke om, at dine betalingskortoplysninger bliver misbrugt, skal du spærre dit kort hurtigst muligt.
     
  • Anmeld til politiet:
    Kriminelle forhold, hvor dine personlige oplysninger er blevet stjålet, bør altid meldes til politiet.
     
  • Opret en kreditadvarsel:
    Du kan selv gøre det sværere for identitetstyve at misbruge din identitet, hvis du opretter en kreditadvarsel i CPR-registreret.
     
  • Brug hotlinen ved identitetstyveri på telefon 33 98 00 98
    Læs mere om hotlinen, identitetstyveri og hvordan du minimerer risikoen for, at personlige oplysninger ender i de forkerte hænder, på sikkerdigital.dk

Vær ekstra opmærksom i MitID overgangsperioden

Digitale svindlere har fået øjnene op for, at den kommende overgang fra NemID til MitID kan bruges til at franarre danskere deres personoplysninger. Der er mange falske mails (der umiddelbart ser ægte ud) i omløb netop nu.

Der bliver i flere tilfælde brugt forfalsket materiale og falske logo'er til at franarre folk deres cpr-numre, pasoplysninger eller adgangskoder.

Husk: MitID udrulningen foregår via beskeder direkte i borgernes netbank eller direkte besked via Digital Post. Er man det mindste i tvivl, så kontakt bank eller borgerservice direkte.

Få hjælp til MitID på biblioteket

  1. Vejle Bibliotekerne afholder hver måned i udrulningsperioden introduktionskurser til MitID
     
  2. Du er altid velkommen i vores 'Spørg om IT' tilbud torsdag kl. 10-12 - også hvis du er i tvivl om noget med MitID.
     
  3. Du er også altid velkommen til at sms'e eller maile. 
    SMS: 23433197 eller mail: kalln@vejle.dk. Så vil du blive kontaktet efterfølgende.