Gebyrer og betaling

Her kan du blive klogere på, hvordan du betaler dine gebyrer og erstatninger.

Hvis du afleverer for sent, skal du betale et gebyr, og hvis du mister eller beskadiger et materiale, skal du erstatte det.

Hvis du samlet skylder 200 kr. eller derover i gebyrer, bliver du udelukket fra at låne materialer på biblioteket.

Se vores gebyrsatser og erstatningspriser

Sådan betaler du

Opkrævninger af gebyrer eller erstatning bliver sendt til din digitale postkasse, og du kan herefter betale det, du skylder, via den fælles kommunale betalingsløsning ‘Betal din kommune’. 

Adgang til ‘Betal din kommune’ kræver, at du logger ind med dit MitID. Har du ikke MitID, eller er du fritaget for digital post, vil du i stedet modtage en opkrævning med posten. 

Gå til 'Betal din kommune'.

I ’Betal din kommune’ kan du se, hvad du skylder, og betale med betalingskort og MobilePay.

Du kan også betale til den konto, som fremgår af den opkrævning, du modtager i din digitale postkasse. Er du fritaget for digital post, vil du i stedet modtage en opkrævning med posten. 

Betaling via hjemmeside og app

Du kan også få et overblik over, hvad du skylder biblioteket i din lånerstatus her på hjemmesiden eller i appen ’Biblioteket’. Her vil der også være et link til betaling via 'Betal din kommune'. 

Sådan betaler du via hjemmesiden

  1. Klik på ’Log in’ og log på med dit cpr-nummer/lånerkortnummer og din pinkode
  2. Klik på ’Mine sider’ og derefter på ’Betal gebyrer’.
  3. Klik på knappen "Betal din kommune" nederst på siden.

Sådan betaler du i appen

  1. Log ind i appen med dit cpr-nummer/lånerkortnummer og din pinkode (hvis du ikke allerede er logget ind)
  2. Gå ind på "Min side"
  3. Vælg "Mellemværender"
  4. Klik på knappen "Betal" og betal via 'Betal din kommune'.

- Se også: Ofte stillede spørgsmål og svar om betaling af gebyrer og erstatninger

Inkasso

Hvis du ikke betaler dine gebyrer eller erstatningsbeløb, efter du har modtaget en opkrævning, påmindelse og rykker fra Vejle Kommunes opkrævning, bliver sagen overgivet til inkasso.
Vær opmærksom på, at du modtager opkrævninger fra Vejle Kommune som digital post.

Spørgsmål?

Har du spørgsmål til indholdet af din opkrævning, kan du kontakte Vejle Bibliotekerne:
Telefon: 23 88 43 71 (alle hverdage fra kl. 8-12)
Mail: vejlebib@vejlebib.dk

Har du spørgsmål til selve betalingen, kan du kontakte Opkrævningen i Vejle kommune:
Telefon: 76 81 17 40
Mail: deb@vejle.dk (brug digital post, hvis du sender personlige oplysninger)

 

Ofte stillede spørgsmål og svar

Hvornår skal jeg betale?

Når du afleverer eller fornyr materialet (f.eks. bogen) for sent, vil du med det samme kunne se, hvad du skylder i din lånerstatus her på hjemmesiden, i appen 'Biblioteket' og på ‘Betal din kommune’.

Dagen efter vil du modtage en opkrævning i din digitale postkasse (f.eks. e-boks). Her kan du også se din betalingsfrist.

Det er vigtigt, at du overholder betalingsfristen for at undgå rykkergebyrer. Eventuelle rykkergebyrer kan du kun se på ‘Betal din kommune’. Rykkergebyrets størrelse afhænger af størrelsen på din gæld. 

Hvis du skylder 200 kr. eller derover i biblioteksgebyrer kan din gæld i sidste ende overføres til inddrivelse hos Skat.

Hvordan betaler jeg det, jeg skylder?

Du kan betale det, du skylder biblioteket via selvbetjeningsløsningen ‘Betal din kommune’ eller ved at betale den tilsendte opkrævning i din bank eller netbank. 

På hjemmesiden og i appen ’Biblioteket’ vil der være et link til ‘Betal din kommune’, hvor du kan betale med kort eller MobilePay.

Kan jeg betale kontant på biblioteket?

Ja, det kan du godt, men det vil tage længere tid, inden din betaling bliver registreret i vores system og i ’Betal din kommune’. Vi opfordrer dig til, at du så vidt muligt betaler via ‘Betal din kommune’.

Hvordan betaler jeg, hvis jeg er fritaget for Digital Post eller ikke har MitID?

Hvis du er fritaget for digital post, modtager du en opkrævning med posten, som du kan betale der, hvor du plejer at betale dine regninger.

Kan jeg betale direkte på Vejle Bibliotekernes hjemmeside?

På din brugerside her på hjemmesiden og i appen ’Biblioteket’ vil der være et link til ’Betal din kommune’. I 'Betal din kommune' kan du få et overblik over dit mellemværende og betale.

Jeg har lige betalt via ’Betal din kommune’. Hvorfor står der stadig, at jeg mangler at betale?

Der kan gå op til 30 minutter, før din betaling bliver registret i bibliotekets system. Derfor kan du opleve, at der stadig vises et mellemværende, når du logger ind, selvom du har betalt. 

I ‘Betal din kommune’ kan du altid se en fuldt opdateret status på dine betalinger og mellemværender.

Hvad med børn og unge under 18 år?

Er du under 18 år, kan du ikke selv betale gebyrer og erstatninger. Din biblioteksgæld vil fremgå på hjemmesiden og i appen ’Biblioteket’, men ved betaling overgår gælden til den, der står som økonomisk ansvarlig for dig i vores system - det vil sige en af dine forældre eller din værge. Dette gælder også, selv om du har dit eget MitID. 
For at betale gælden er det derfor din forælder/værge, der skal logge ind på ‘Betal din kommune’.