- Bog
Historieundervisning : en fagmetodik
(2021)
Denne fagmetodik præsenterer en meget varieret række af undervisningsmuligheder til faget historie i grundskolen. Bogen har stor relevans på læreruddannelsen i faget historie og blandt grundskolens historielærere
Se alle eksemplarer
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret i farver
Sprog
dansk
Emnetal
37.149
Bidrag af
Beskrivelse
Indhold: Almene og grundlæggende principper og metoder (Hvad er god historieundervisning? / Sten Tommy Larsen, Jens Aage Poulsen. Involvering af eleverne / Sten Tommy Larsen. Fortidsmøder / Loa Ingeborg Bjerre. Historisk tænkning / Jens Aage Poulsen. Undersøgende og problemorienteret - hvordan? / Jens Aage Poulsen). Arbejdsmetoderer til historiefaget (Innovation og kreativitet / Sten Tommy Larsen, Rasmus Hermansen Rasmussen. Nærområdet som læremiddel og læringsarena / Jens Aage Poulsen. Flerkulturel historieundervisning / Nanna Bøndergaard Butters. Global historie / Jens Aage Poulsen. Museumsbesøg / Linda Nørgaard Andersen. Åben skole / Jens Pietras. Grafiske læremidler / Jens Aage Poulsen. Visuelle læremidler / Jens Pietras. Historiske film / Peter Yding Brunbech. Analoge og digitale didaktiske læremidler / Jens Aage Poulsen. Identitetsnære læremidler og undervisningsforløb / Benjamin Laier, Sten Tommy Larsen. Genstande / Marie Bonde Olesen. It / Jens Aage Poulsen. Mindesmærker og erindringssteder / Jens Aage Poulsen. Historiske rollespil / Marianne Dietz. Historiebrug / Jens Aage Poulsen. Fake news og konspirationsteorier / Rikke Alberg Peters. Narrativitet / Sten Tommy Larsen. Sammenhængsforståelse / Jens Pietras, Jens Aage Poulsen). Afslutning (Fælles mål skal styre - hvorfor og hvordan? / Sten Tommy Larsen, Jens Aage Poulsen. Evaluering / Sten Tommy Larsen, Jens Aage Poulsen)
ISBN
9788741279367
Udgave
1. udgave, 2. oplag (2022)
Omfang
369 sider
Forlag
Hans Reitzel
Målgruppe
fagligt niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Fagbladet folkeskolen online, 2021-04-15
Fagbladet folkeskolen online, 2021-04-15Lektørudtalelse
Bogen er et meget inspirerende og godt værktøj for historieundervisere til at skabe en både varieret og vedkommende undervisning, hvor fortiden gøres levende og aktuel for elever i 3.- 9. klasse. En bog som giver lærere lyst til at undervise, og elever lyst til at blive undervist
Læs hele anmeldelsen