Se alle eksemplarer
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Cd (musik)
Format
1 cd
Genre
jazzjazz-dansk
Emneord
Emnetal
78.793:8
Bidrag af
Indhold
A minor mood for youSimplicitySing, sing a songMonk's skunkThe dancefloorAvidityDark momentsPrelude and bluesQuintnessThe surrenders bluesBluespsalmFlying birdsA simpel waltzFragilitySacrifice and mythBeautiful
Beskrivelse
Indspillet i København 10. februar 2016
Forlag
Storyville Records
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Politiken, 2016-09-22
"Vi er et stykke fra en eksperimenterende, frit interagerende gruppe som Carsten Dahl Experience og tættere på den type lydhør, sofistikeret ledsagelse, man møder på en klassiker som pianisten Erroll Garners 'Concert by the Sea' (1955) og senest Brad Mehldau Trios 'Blues & Ballads' (2016) ... Undervejs kan man blandt andet nyde Dahls organiske forening af blues og Bach på 'Prelude and Blues'. I det hele taget er hans anslag, sans for harmonik og forståelse af pausen og mellemrummet i musikken en fornøjelse. Dahl kan trylle den ene melodiske figur frem efter den anden. Det er som sten, der slår smut over vandoverfladen for at danne smukke ringe, der forsvinder igen.Skønheden bliver en anelse flygtig, og man kan savne det brede musikalske spektrum, der findes hos Carsten Dahl Experience ... På 'Simplicity' er musikken skåret ind til benet. Man kan som lytter koncentrere sig om at nyde Dahls spil folde sig ud i smukke formationer uden modhager fra ham selv eller hans medspillere"
Politiken, 2016-09-22
Jazznyt, 2016-08-11
"Carsten Dahl maler ofte fugle i ganske abstrakte udgaver. Det ligner med andre ord noget genkendeligt og er det alligevel ikke. Det samme kunne man også sige om denne udgivelse. Dahls gamle mentor, trommeslageren Ed Thigpen sagde, at man skal kunne knipse til musikken. Der skal være en rytmisk puls. Med den uforligneligt tilbagelænede Rifbjerg ved trommerne og den solide og stabile Ginman ved bassen, kan Dahl tage på nok så mange abstrakte udflugter ved pianoet. De holder ham på sporet og får musikken til at ligne noget genkendeligt. Carsten Dahl leger med musikkens farver. Han lægger ikke skjul på sin fascination af Bud Powell. Han er også med et eller andet sted inde i Dahls flygel ... Det er spontan og improviseret jazz af meget høj klasse (...), særdeles fokuseret og tight. Rifbjerg og Ginman frembringer nogle sider i Carsten Dahls pianospil, man kun kan holde af"
Jazznyt, 2016-08-11
Jazz special, Nr. 152 (2016)
"Den næsten pointillistiske måde, Dahl markerer rytmen med venstrehånden på flere af disse stykker, kommer fra Ahmad Jamal, men høres også hos Jan Johansson og Bud Powell, men fra Bach og kun Bach har Dahl her sin måde at skabe kontrapunkt på - fugalt, drømmende, næsten henkastet, men alligevel overmenneskeligt præcist som hos Glenn Gould og et par andre store kolleger ... Man vil forstå, at det i Dahls tilfælde - ulig mange andre jazzfolk, som har prøvet kræfter med Bach - ikke er barokmusikkens indbyggede rytmiske energi, der har vakt hans interesse. Det er snarere den strømmende kraft, som skabelsen af kontrapunkt medfører, han har gjort sig fortrolig med, og som han udfører med netop denne strøms ofte magiske ubesværethed. Ikke at hele Simplicity består af Bach'ske, kildevandsklare strømme - de tre første titler afvikles med netop den afslappede snap your finger-kvalitet, Dahl har lært af Ed Thigpen - men det er Dahls besvær med at slippe af med Bach, der gørdenvirkleig interessant og bevægende"