Seks plader fra 1960’erne med relation til Greenwich Village

Greenwich Village på plade

08.10.21
I anledning af sit foredrag 'Bob Dylans musikalske rødder' den 28.10. giver Jan P. Jessen her sit bud på seks plader fra 1960’erne med relation til Greenwich Village.

Bydelen Greenwich Village i New York var helt fra 40'erne og frem en smeltedigel for kunst, teater og ikke mindst musik. Nogle af jazzens største navne trådte deres barnesko på spillesteder som Village Gate, Village Vanguard og Blue Note. Miljøet i Greenwich Village spillede også en meget stor rolle i udviklingen af folkemusikscenen i 1960'erne i musikklubber som Gerde's Folk City, The Bitter End, Cafe Au Go Go, Cafe Wha?, The Gaslight Cafe og The Bottom Line.

Bob Dylan - det mest berømte kulturelle ikon der kom ud af folkemusikscenen - startede også sin karriere i The Village. Det kan du høre mere om, når Jan P. Jessen den 28.10. i forbindelse med vores temadage om Greenwich Village kommer til Vejle Bibliotek med sit foredrag  'Bob Dylans musikalske rødder'. Uanset om du er ny i Dylans univers eller du færdes hjemmevant i det, vil der være noget for dig, når Jan P. Jessen enten giver dig en introduktion til Bob Dylan, eller genopfrisker din viden og viser Dylan i den helt store sammenhæng.

Her giver Jan P. sit bud på seks essentielle plader fra 1960’erne med relation til Greenwich Village.
 

John Coltrane: Live at The Village Vanguard (1962)



The Village Vanguard var et vigtigt spillested for jazzens udvikling i begyndelsen af 1960’erne, hvor jazzen var kommet til en milepæl, efter den revolution som John Coltrane og Miles Davis havde udløst med albums
som Blue Train, Giant Steps (Coltrane), Milestones og Kind of Blue (Davis). På dette album oplever vi John Coltrane i topform, swinge frem og tilbage mellem bebop og modal. Hanbliver kraftigt understøttet af sin yderst kompetente kvartet – foruden selvfølgeligt af et begejstret Villagepublikum. Alle dem der hørte Coltrane i The Village i 60’erne blev vedholdende og eftertrykkeligt inspireret af ham – også langt hinsides snævre jazz-kredse – og Live at The Village Vanguard tydeliggør hvorfor.

Bob Dylan: The Freewheelin’ Bob Dylan (1963)




Af Dylans mange albums er det dette, der er mest forankret i Greenwhich Village – så meget, at omslagsfotoet endda gengiver en gade i Greenwich Village (Jones Street), hvor Dylan kommer slentrende arm i arm med sin daværende i kæreste i snevejr. Da The Freewheelin’ blev optaget, boede Dylan i Greenwhich Village. Han var stadig så relativt ukendt, at han kun sjældent optrådte udenfor Greenwhich Village. Det ændrede sig meget med udgivelsen af The Freewheelin, som blev Dylan’s kommercielle og kunstneriske gennembrud. Med sange som Blowing in the Wind, A Hard Rain’s A-Gonna Fall, Don't Think Twice, It's All Right og Masters of War, er albummet blevet til en klassiker langt hinsides borgerrettighedsbevægelsen og Greewich Villages’s Folk Revival Movement, som var det første publikum, der tog sangene til sig.

Bill Evans: Waltz for Debby (1961)



Med sine live-plader optaget i The Village Vanguard, satte Bill Evans en helt ny standard for hvordan trio-jazz skulle spilles – og stadig bliver spillet den dag i dag: Trioen som en organisk helhed, med hvert medlem som ligeberettiget solist – men alligevel i tæt samspil med hverandre. Waltz for Debby er et særdeles smukt ekspempel herpå, og optagelsen er meget vellykket: Man hører nærmest ”the sound of silence” i det måbende publikums tilbageholdte åndedræt, og hvis man hører godt efter, kan man høre den berømte knappenål falde.

 

Simon & Grafunkel: Wednesday Morning, 3 AM (1964)



Paul Simon og Arthur ”Art” Garfunkel levede og arbejdede i mange år side om side – men ikke altid sammen – i Greewhich Village, inden de begyndte at optræde som Simon & Garfunkel i 1964. De to havde kendt hinanden siden skoletiden, og som duo opnåede de hurtigt succes på The Village’s scener, kraftigt befordret af dette album, som er et fint portræt af duoen i dens village-dage. Således er sangen Bleecker Street – en gade der går tværs igennem Greewhich Village – en fin beskrivelse af stemning og atmosfære i The Village. Albummet indeholder desuden også mange numre, som var fast inventar i The Village’s folk-kredse i første halvedel af 1960’erne – f.eks. folkesange som Peggy-O og Go Tell It on the Mountain samt Dylans The Times They Are A-Changin'. Wednesday Morning 3. AM indeholder også Simon & Garfunkels mest kendte sang, The Sound of Silnce – om end sangen først blev et hit mange år senere, i en anden indspilning.

Nina Simone at the Village Gate (1961)


Nina Simone at the Village Gate (1961)

Den excentriske blues- og jazzsangerinde Nina Simone var en fast bestanddel af Greewhich Village igennem 1960’erne. Alle hele albums fra denne frugtbare periode kan mere eller mindre henledes til The Village. Det er dog kun med titlen på dette album at Greenwhich Village nævnes direkte. The Village Gate på Bleecker Street var en institution i The Village. Listen over hvem der har optrådt her, er et veritabelt who’s who i musikkens historie: John Coltrane, Coleman Hawkins, Duke Ellington, Jimi Hendrix, Dizzy Gillespie, Bill Evans, Dave Brubeck, Charles Mingus, Sonny Rollins, Dexter Gordon, Art Blakey, Miles Davis, Stan Getz, Patti Smith, Velvet Underground, Aretha Franklin – for bare at nævne toppen af isbjerget. Nina Simone At the Village Gate er et snapshot af en ung, stedvist lidt famlende, Simone, der bringer jazz og bluesfortolkninger af numre i mange stilarter og genrer, som på dette tidspunkt hørte til standardrepertoiret for mange kunstnere i The Village.

 

Allen Ginsberg Reads Kaddish – A 20th Century American Ecstatic Narrative Poem (1964)


Allen Ginsberg Reads Kaddish – A 20th Century American Ecstatic Narrative Poem (1964)

For alle de Village-kunstnere som brugte sproget som redskab – ikke kun deciderede digtere og forfattere – var den buddhistiske beat-digter Allen Ginsberg en meget betydningsfuld inspirationskilde. Ginsberg boede hele sit voksenliv i The Village, og i 1960’erne optrådte han stort set hver aften live med sine digte i The Villages mange ”coffee-houses” og på andre små scener. Dem der ellers færdedes i miljøet, havde svært ved at undgå ham. Ginsberg var dermed med til at skabe det, som først meget senere blev kendt som ”spoken word” og ”stand up”. Ginsberg udgav mange digtsamlinger i sit liv – men kun ganske få plader. Vi er således heldige, at Allens Ginsbergs velmagtsdage er dokumenteret med Kaddish – som er en emotional live-oplæsning af ét langt ekstatisk stream-of-conciousness-dig.

........

Læs også Thomas Vilhelms fødseldagsartikel: Tiden går, poesien og mystikken består: Bob Dylan 80 år.