Serie
Sneglehuset : 2 ;
Thea vil være selvstændig og uafhængig af andre. Under tidens voldsomme forandringer bliver hun til stor støtte for husmødrene på gårdene og andre unge kvinder, men betaler også for det
Emneord
kvinder kvindesagen
Se alle eksemplarer
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Emneord
ISBN
8773579823
Udgave
1. udgave, 1. oplag
Omfang
244 sider
Forlag
Rosinante
Målgruppe
voksenmaterialer
Om forfatteren
Anne Marie Ejrnæs
Anne Marie Ejrnæs tegner portrætter af kvinder til alle tider og leverer skarpe analyser af kønshierarkier med et helt særligt sanseligt og impressionistisk sprog. Få forfattere mestrer som Anne Marie...
Læs mere på Litteratursiden
Anmeldelser
Anmeldelse af: Theas færd af Anne Marie Ejrnæs
Nuanceret kvindeportræt og kvindehistorisk beretning om et ukueligt kvindeliv i første halvdel af århundredet. Thea vokser op på en proprietærgård i Jelling i begyndelsen af århundredet. Tre uger før ...
Læs mere på Litteratursiden
Politiken, 1999-08-20
Politiken, 1999-08-20Kristeligt dagblad, 1999-08-20
Berlingske tidende, 1999-08-20
Berlingske tidende, 1999-08-20Jyllands-posten, 1999-08-20
Jyllands-posten, 1999-08-20Weekendavisen, 1999-08-20
Weekendavisen, 1999-08-20Information, 1999-08-25
Information, 1999-08-25Aktuelt, 1999-08-21
Aktuelt, 1999-08-21Litteraturmagasinet Standart, Årg. 13, nr. 4 (1999)
Lektørudtalelse
I denne selvstændige fortsættelse af Sneglehuset, 1991, koncentrerer Ejrnæs sig om at fortælle Thea Kristoffersens historie, fra vi slipper hende i forgængeren, til hendes liv er ved at være levet til ende tæt på vor tid. Det er et liv, der på mange måder spejler århundredet fra det traditionelle liv på landet til tilværelsen rundt omkring i storby og på land som pige i huset, som kokkelærling, som kvinde med egen karriere, som selvstændig, og endelig som en brik i behandlersamfundet med vandrejournalen. Et liv i arbejde, offervillighed men også selvstændighed. Et liv med mange relationer men med en noget sent erkendt og kun en enkelt gang udfoldet lesbisk tilbøjelighed og derfor ingen livspartner. Sproget er som altid hos Ejrnæs imponerende i sin tæthed og sanselighed og med præcise billeder, hun har ikke mange ligemænd der. Men fortællestilen forekommer mere frit strømmende end i flere af de tidligere romaner med opmærksomheden også vendt mod det episke, begivenhederne, det tidstypiske. Det kunne gøre bogen til et anliggende for et lidt større publikum end Ejrnæs' faste læserskare og åbne fleres øjne for, at Ejrnæs er en af vor tids helt store kvindelige forfattere
Læs hele anmeldelsen