Digte båret af et pessimistisk livssyn og en sort humor, som kaster et forsonende skær over forfatterens misantropiske betragtninger: "En gang imellem vender min hjerne / desværre tilbage"
Se alle eksemplarer
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Beskrivelse
Af indholdet: 4 digte (At klatre rundt i sin egen visdom) Alfabet (Med et skibs langmodighed) At tage en krop ud af skabet (Skabet bliver åbnet) Badeanstalt (De bader sig i musik) Barnepiger (Urene vogtere) Barnet og Amøben (I byen DA blev vejene hen mod morgen) Besøg (Den nat min mormor døde) Blod (Alting jeg rører ved) Bybillede (Hvide pelse fra forrige århundrede) Den fremmede (Egentlig bryder jeg mig ikke) Den peripatetiske skole (Jeg har gået på denne grund) Det moderne sind (Han sagde: Livet er noget særligt) Det onde øje (Anus) Digtergenerationer (De færdes i deres årtier) Disciplin (Disse sokker skal også gøre) Doktor facit (Han blev født en forpasset tid) Du stadt meiner traüme (Man bombarderer byen) Dyr (De går i flokke) Efter udryddelsen (Hvor pragtfuldt) Efterlysning (Gud er et rygte) Elefanter (I denne drøm) En ganske almindelig dag (Een kunstner bygger en spinkel) En god dag (Her går det godt) En offentlig person (Han satte sig en række strålende) Episode (Han sov i tusind år) Evakuering (Jeg har vistnok en øloplukker fra dengang) Evnen til at græde på de forkerte tidspunkter (Solen står op) Faret vild (Det er rigtigt) Fiskeøjne (Disse fiskeøjne) Forargelse (Og så kommer du her midt) Forklaring (En masse nøgne mænd går igennem) Fraværende (Følelser kan ikke aflæses direkte) Fremtiden (Forklædt som redskaber) Generationer (Sønnerne sletter hurtigt) Glemmesteder (Jeg afsatte aldrig noget spor) Grænseløberen (Han fik altid det dårligste) Haiku - Ku - Ku (En formiddag bestilt af andre) Hasteindkaldelse (Et digt er en lynaktion) Hatteguillotinen (Godheden vil ud) Herostraterne (Sidder og skriver) Hyggesnak (Ufødte fugle trækker deres spor) I bussen (Hvorfor sidder hun der?) I går (Der falder en fremmed regn) Identifikation (Og så råber den pludselig) Identitet (Det er bedst at være sammen) Interiør (Midt på gulvet et bord) Jeg standsede op ved ; Karriere (Han skreg) Kat (Hvis det ikke var for denne tunge) Kigger (De har spændt et sejl ud) Klokke (At d) Korthus (Slægten) Kridt (Jeg lugtede min mor allerede) Kvantespring (Alting handler om forvandling) Kære kiggere (Verden er min palet) Leg (Store græsplæner fastlåst i lege) Livstid (Af et fængsel at være) Love story (Når alle meddelelser) Lugten (Verden er en grav) Lykke (Og solopgangen) Marts (Marts tørmåned) Men den anden forståelse (Ser ingen tegn på forståelse) Meteor (Skyerne som en formummet glemsel) Minister (Man er ikke tilfreds med ministeren) Mit navn er papkasse (Jeg lever i nærheden af de) Mumlen i museet (Jeg er sart) Murer (Denne uvaskede katedral) Nat (Han ligger vågen om natten) Norilsk (Dér står han så) Nu kan det være nok (Turde ikke gå ud i formiddags) Ode til mit tidligere knæ (Gamle knæ) Og kærlighed (Ja jeg elsker dyr) Opgangstider (Det er blevet folk pålagt) Ophør (Verden holdt op) Optimisten (Han møder op til alle begravelser) Plisetskaja - gaden (De elskende bor ikke mere) Poesien (De umælendes gud) Portræt (De frygtindgydende læber) På anstalten (Når foråret kommer her til) Radar (En yderst selvstændig solnedgang) Raus (Flyt dig) Rejse (Han sov de umuliges søvn) Samfundet (Viby station) Samtidighed (En mærkelig forståelse hersker) Skiftedag (Kimingen brister kuldskært) Skildvagt (Så sidder han dér) Skinneben (Jeg arbejder ihærdigt omme) Skønhed (I parfumebutikkernes tilpasning) Slægtskaber (Det er efter rotterne) Sommeren ; Stoppesteder (Gud) Tidligere (Genkender ikke ret meget mere) Til en oval fødselsdag (Selv himlen får sin daglige) Tilblivelse (Det er fjerne bjergarter) Tudedag (Der er ikke plads mere i huset) Uro (Denne uro vil ikke være i sit landskab) Uudholdelighed (Vil sprænges uafbrudt) Venter på øjne (Der boede en havmåge) Venteværelser (Jeg er træt af venteværelser) Verdenshjørner (Jeg kan ikke få verdenshjørnerne)
ISBN
8721018103
Udgave
1. udgave, 1. oplag
Omfang
148 sider
Forlag
Borgen
Målgruppe
voksenmaterialer
Om forfatteren
Jess Ørnsbo
Jess Ørnbo (1932-2019) var lyriker og dramatiker. Både som lyriker og som dramatiker dyrkede Jess Ørnsbo en grotesk, samfundsrevsende absurdisme og en sort, morbid humor. I 2000 skrev Jess Ørnbo lidt ...
Læs mere på Litteratursiden
Jess Ørnsbo
Portræt af forfatteren, der skriver med ironisk distance, bizarre metaforer og blasfemiske sammenstillinger
Forfatterweb, 2016
Anmeldelser
Weekendavisen, 2001-11-02
Kristeligt dagblad, 2001-10-30
Kristeligt dagblad, 2001-10-30Information, 2001-11-05
Information, 2001-11-05Jyllands-posten, 2001-11-09
Jyllands-posten, 2001-11-09Berlingske tidende, 2001-10-30
Berlingske tidende, 2001-10-30Politiken, 2001-11-03
Politiken, 2001-11-03Standart, Årg. 16, nr. 2 (2002)
Graf, Nr. 3 (2002)
Lektørudtalelse
Fra debuten i 1960 og frem til i dag har der været lange pauser i Jess Ørnsbos lyriske produktion. I 1997 vendte han så stærkt tilbage med Tidebogen, der med almanakken som forlæg indeholdt både ny og gamle digte. Den nye samling rummer som undertitlen angiver "99 shamanistiske digte" og er tænkt som en tidebog nr.2. Almanakkens kronologi er nu afløst af en mere traditionel komposition, men både hvad angår form og indhold bærer hver eneste tekst umiskendelig JØ's vandmærke. Det er billed- og metaforrige digte der med humoren og sortsynet som drivkraft skærer helt ind til benet i deres fræsende og dissekerende form: "Sødt klinger altings manglende/ sammenhæng" som det hedder i et digt med titlen "Hyggesnak". Ikke mindst tids- og samfundskritikken har en fremtrædende plads i digtene. Det er ubehaget i kulturen og historieløsheden, ("Er du ikke i denne nyeste alder/ fra i forgårs/ er du ikke"), der nådesløst blotlægges og udstilles, men lige så meget omsorgen for og samhørigheden med det marginaliserede og utilpassede. Teksternes ordrige vekslen mellem det aggressivt udfarende og det hudløst indadskuende stiller krav til læseren i en tid, hvor minimalisme næsten er blevet normen, men samtidig er de en nødvendig påmindelse om hvad poesi også kan være
Læs hele anmeldelsen