Emneord
instrumental orkester
Se alle eksemplarer
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Cd (musik)
Format
1 cd, 1 kommentarbilag
Genre
klassisk musik 1950 ->
Emneord
Emnetal
78.411
Bidrag af
Indhold
Le tombeau resplendissantLes offrandes oubliéesUn sourireL'ascension
Beskrivelse
Live-optagelser, Tonhalle Maag, Zürich, Schweiz januar og april 2019 samt indspillet i Zürich, Schweiz 2019 (Un sourire)
Forlag
Outhere Music FranceAlpha Classics
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Diapason, 2019 décembre
"Vurdering: Diapason d'or"
Opus, 2019, nr. 93
"Njut bara av de gnistrande ackorden, de smäktande stråkarna, det jublande brasset, de ystra slagverkarna ... Det är ett härligt första album Paavo Järvi levererar som nytillträdd chef för Tonhalleorkestern i Zürich. Kombinationen av de tre ungdomsverken med den lättviktiga men charmerande Un Sourire från 1989 köper jag rakt av. Här tycks cirkeln slutas med ett leende från en av förra seklets mest originella och inflytelserika tonsättare"
The gramophone, 2019 December
"This is the first recording to do full justice to Le tombeau resplendissant ... The piece emerges not as an inferior sequel to Les offrandes oubliées but as a powerful and deeply personal symphonic poem in its own right ... L'Ascension is more subject to the vagaries of live recording ... but again Järvi has the full measure of the piece"
BBC music magazine, 2020 January
"Järvi gives a masterclass in controlled movement within stillness, sustaining the long-breathed lyrical chorale of the Mozart-tribute Un Sourir (1989) across the perky birdsong interludes ... Overall, this disc augurs well for Järvi's partnership with his new orchestra"
Fono Forum, 2020 März
"Drei Frühwerke und das späte Orchesterstück 'Un sourire'. Das Ergebnis überzeugt auf ganzer Linie: Järvi versteht es, den Farbenreichtum und die Energie dieser Kompositionen mit ihrem transzendentalen Gehalt zu verbinden - und dies ohne jene Süsslichkeit ... Höhepunkt der CD ist sicherlich 'L'Ascension'. Am Ende dieses Viersätzers darf sich der Hörer innerlich geläutert fühlen"
Klassisk, 2020, nr. 56
"Paavo Järvi holder af Messiaen ... og den franske komponists orkesterværker sætter et orkesters teknik, farveregister og åndelige temperament på prøve ... Men her har vi fortolkninger så selvsikre som den, vi ville forvente af en Mahler-symfoni. De langt spundne melodier formes og kærtegnes. Akkorderne balanceres med et godt øre for farve, men rytmerne er også helt tydelige ... Järvi understreger det narrative i Messiaens symfoniske digte ... Jeg var godt klar over, at Tonhalle er et godt orkester, men det er noget af en bedrift, at Messiaens visioner når i land så levende og så åndfuldt"