Lektørudtalelse

Forfatter: Carsten Güllich-Nørby

Anvendelse/målgruppe/niveau

Målgruppen er alle som arbejder mere eller mindre professionelt med kommunikation, men er i sit emnevalg, amatørslogans, måske interessant for andet end kommunikationsfolk

Beskrivelse

De fleste krummer nok uvægerligt en tå eller mange, når de læser titlen. Internetforskeren Niels Brügger fra Aarhus Universitet, har samlet amatørslogans fra og med 1999. Bogen skriver han "til alle, der som jeg selv synes, at disse slogans er både mærkelige og morsomme - og i mange tilfælde ufrivilligt morsomme". Bogen karakteriserer han som et "medievidenskabeligt hobbyprojekt". Bogen fortæller om baggrunden for amatørslogans og redegør for de forskellige udtryksformer. Der er fx kunstneriske udtryk, hvor slogan-genren er brugt bevidst. Fra plakatkunstneren Jan Egesborg lyder det bl.a.: "Fjerritslev Fugleforening - vi har ingen ugler i mosen". Efter teoretiske afsnit om slogans, metodik og teknik, rim o.m.a., følger alfabetisk listet de mange indsamlede amatørslogans. Og her er altså nok at trække på smilebåndet af. Her er fx "Hammerhus Bageri - vi har hånd om deres boller", "Ingen lusk biler fra Kusk", "Midtjysk Kloakservice - din lokale slambert" eller hvad med "Sutter der dutter" (skoforretning) eller med samme undertone fra en kloakservice: "Byens bedste blow job"

Sammenligning

En anden bog er fx Hvad hønen er for hanen er Helges ost for ganen fra 2003

Samlet konklusion

Et kuriøst men ret morsomt supplement på hylden. Jeg fristes til at tilføje. "Ring til Brügger - når et slogan rykker"