- Bog
Virkeligt - om Erik Knudsens digtning
(2006)
Serie
Om forfatteren Erik Knudsens (f. 1922) digtning. Derudover fortæller forfatteren selv til Anne-Marie Mai om sine digte, sine forbilleder, sine digterkollegaer og om hvad der kan betegnes som en Knudsen'sk kanon
Se alle eksemplarer
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret i farver
Sprog
dansk
Emnetal
99.4 Knudsen, Erik, f. 1922
Bidrag af
Beskrivelse
Heri: Anonym: Hvor er din Pegasus?. Arthur Rimbaud: Alt blev skygge og glødende akvarium (Om morgenen - militant junimorgen - løb jeg over markerne) Being Beauteous (Foran et snevejr en fuldvoksen skønhed. Dødagtig) Bottom (Virkeligheden er for tornefuld for min stolte karakter) Demokrati (Fanen marcherer ind i det beskidte landskab og vor) H (Alle perversioner udnytter Hortenses hæslige gøren og laden) Hjulspor (Til højre vækker sommermorgenen løvtræerne og tågedisen) Morgenrøde (Jeg har kysset en sommers morgenrøde) Opbrud (Set nok. Visionen har mødt mig under alle himle) Bertolt Brecht: I som engang vil dukke op af den stormflod ; Kærlighedssang (Nu du går mig glad) Man bør ikke være for kritisk ; Sangen om den store Baal (Ball var ikke mer end sæd imoders skød) Tankesprog (Tro ikke dine øjne) Tingenes vekslen (Og jeg var gammel, jeg var ung iblandt) Varede vi uendeligt. Erik Knudsen: Altid denne sørgmodige sang ; Befriende (Fløjtende refræn) Blomsten og sværdet (Gå ind i skoven? Nej jeg tør ikke gå) Charlie Parker (Stilheden under urolige stjerner) Credo (Med en rystende klode som underlag) Det flygtige (Det flygtige elsker jeg) Digt (Et grønt blad og i baggrunden et lille tordenvejr) Disse snemarker som jeg har ; En bilist (En bilist holder ind til fortovet, står ud og smider en plastpose) En hare løber over græsplænen ; Grå landskaber (Skulle man stå op og se) Hjemme (Splittet er jeg til det sidste. Uskarpe drømme. Et øje på hver finger) Inde i brokkerne ligger et barn, og visse reaktioner ; Ingen lyde i natten ; Lampen i den grå skumring ; Louisiana, Cafeteriet (Her sidder man godt) Lukker øjene og ser kun ; Melancholia (16 3 2 13) Metode (Bring dig selv i en situation hvor) Nu står du her igen ; Optegnelser (Tåge og regn. Vi kommer ingen vegne) Rigshospitalet (Det meste er ikke noget) Schack Staffeldt (Du tænder lys i alle vinduer) Schack Staffeldt (Du tænder lys i alle vinduer) Sommeren før krigen (Imellem skyggetræer) Sommerens skitsebog (Træerne bruser tungt; juli er tavs) Så bliver da kamera, video, TV, disse tre: men størst af dem er TV-stationen ; Utopi (Det er i de stille dage arbejdet skal gøres) Variere, springe op ; Vi fra fyrrerne. Erik Lindegren: De døde (De døde skal ikke tie men tale) Ikaros (Nu visner hans erindringer fra labyrinten) Manden uden vej (At skyde en fjende at rulle en cigaret) Giacomo Leopardi: Uendeligheden (Ensomme høj, du var mig altid kær) Karl Vennberg: Afsked (Dette er ensomhedens stund) Deklaration (Så snart jeg har installeret mig) At leve (At leve er at vælge) Maria Wine: Træt af mig selv. Ragnar Thoursie: Hvor er den røst blandt dyrenes tal som ikke ; Skoleafslutningen (Den første sommerdag, da støvet hvirvler i vejret) Werner Aspenström: Den I venter passerer ikke forstæderne (Som i den klare oktobernat) Gunnar Björling: Jeg skal ikke skrige i dag. Gunnar Ekelöf: Du siger "jeg" og "det gælder mig". Inger Christensen: Et samfund kan være så stenet. Klaus Rifbjerg: Solsort (Det er udkast-tid, henkast-tid) Morten Nielsen: aa Gud, hvor vi taler og taler. Ole Sarvig: En grænseløs elendig. Otto gelsted: Det er den unge danske Kritik. Otto Gelsted: Spejlet (I gylden og udskåret ramme) Tidens fylde (Det er den drøm vi nærer) Tilsidst (Lad mig dø engang for egen hånd) Vend fra din sjæls elende. Paul La Cour: Tidligt Foraar (Luften er hvid og vædet) Peter Laugesen: Ingen kan gå alene. Po Chü-i: Efter frokost (Efter frokost - en lille én på øjet) Efterårsskatterne er i hus (Fra disse høje mure betragter jeg byen dernede) Sidste digt (De har stillet min seng ved siden af den umalede skærm) Vældige bølger toppet med hvidt skum gør overfarten umulig. Schack Staffeldt: Ved Söen (Og medens de Bölger fare afsted) T. S. Eliot: Marina (Hvilke have hvilke kyster hvilke grå klipper og øer) Thorkild Bjørnvig: De som ved, har ingen indflydelse. Tove Ditlevsen: Kast dem bort
ISBN
8776740773
Udgave
[1. oplag] (2006)
Omfang
203 sider
Forlag
GyldendalSyddansk Universitetsforlag
Målgruppe
voksenmaterialer
På hjemmesiden
- Nyhed
Statens Kunstfonds Hædersydelse til Peter Øvig, Iben Mondrup, Lotte Anker, m.fl.
Statens Kunstfond har den 29. november uddelt hædersydelser til 15 kunstnere, der hver især har ydet en stor og betydningsfuld indsats på tværs af forskellige felter.Læs mere
Anmeldelser
Jyllands-posten, 2006-05-23
Jyllands-posten, 2006-05-23Weekendavisen, 2006-06-09
Weekendavisen, 2006-06-09Kristeligt dagblad, 2006-07-26
Kristeligt dagblad, 2006-07-26Berlingske tidende, 2006-06-03
Berlingske tidende, 2006-06-03Standart, Årg. 20, nr. 3 (2006)
Information, 2006-11-23
Information, 2006-11-23Lektørudtalelse
Anne-Marie Mai har i dette 3. bind i serien Nye historier om dansk litteratur, set tilbage på den dialogiske arbejdsform, der i 1985 udmøntede sig i bogen om Michael Strunge. Formen fungerer stadig: det er blevet en dejlig, personlig bog om en klassiker (f. 1922, debut 1945), der viser sig at være spillevende. Bogen indeholder flere tilgange til Erik Knudsen og hans digtning. Vigtig er samtalen mellem Mai og Knudsen, den flyder frit og spirituelt, og man fornemmer, at begge parter nyder den, som fotos af dem også afspejler. Dertil kommer analyser og tilgange til Knudsens digtning dels ved Mai selv og dels ved en håndfuld andre skribenter, det fungerer også godt. Og sidst men ikke mindst er der Knudsens egne bidrag, fx kapitlet "Selvangivelse 2006", som Knudsen indleder med betragtningen: "Skal kunst være politisk? Skal kunstneren engagere sig?" - og det er jo centrale spørgsmål i forhold til et forfatterskab, der har udfoldet sig i såvel lyrik som gennemslagskraftig samfundskritisk dramatik som Frihed - det bedste guld, 1961. Mai og Knudsens bud på en "Knudsen-kanon" er også et vellykket indslag i en bog, der er uomgængelig i Knudsen-litteraturen. "I femten år har jeg holdt skrivepause. Det er underligt at komme i gang igen", slutter Knudsen. Velkommen tilbage, kan man kun sige. Bibliografi
Læs hele anmeldelsen