Gebyrer og erstatninger

Her kan du få overblik over, hvad du skal betale, hvis du afleverer for sent, eller hvis du mister eller beskadiger bibliotekets materialer.

Hvis du afleverer for sent, skal du betale et gebyr, og hvis du mister eller beskadiger et materiale, skal du erstatte det.

Hvis du samlet skylder 200 kr. eller derover i gebyrer, bliver du udelukket fra at låne materialer på biblioteket.

 

Gebyrer

Overskredet lånetid:  Voksne og unge fra 14 år:  Børn 0-13 år:  
1-7 dage20 kr.10 kr.
8-14 dage75 kr.25 kr.
15-42 dage120 kr.50 kr.
43-230 kr.120 kr.

Overskrider du lånetiden, skal du betale gebyr efter gældende takst.

Sådan beregnes gebyrer

Icon Description

Gebyrer beregnes efter udlånsdatoen og er ikke afhængigt af antallet af lånte materialer. Dine lån kan udløse flere gebyrer, hvis:

  • dine lån har forskellige afleveringsdatoer
  • dine materialer ikke er lånt samtidig - også selvom du har fornyet lånetiden, så de har samme afleveringsdato
  • du afleverer materialer med samme afleveringsfrist på forskellige datoer.

Erstatningspriser for bortkomne eller beskadigede materialer

Icon Description

Erstatningsprisen vil normalt være materialets aktuelle indkøbspris med et tillæg på 88,00 kr. til klargøring.
Derudover skal du betale det evt. påløbne gebyr vedr. overskredet lånetid.

Dukker et bortkommet materiale op igen inden for tre måneder, kan du få erstatningsbeløbet refunderet. Henvend dig til personalet på dit lokale bibliotek.

Hvis vi ikke kan finde den reelle indkøbspris, benytter vi følgende standardtakster (priserne er inklusiv klargøring).

 

Standardpriser

Materiale:Pris:
Bøger361 kr.
Tegneserier169 kr.
Noder361 kr.
CD, LP, MC  224 kr.

 

Der er faste priser på følgende materialer

Lydbøger: pr. bånd eller cd245 kr.
Tidsskrifter (enkeltnumre)115 kr.
Tidsskrifter (indbundne årgange)  864 kr.
Bog+bånd/cd371 kr.

Fast pris for multimedier (dvd, spil og lydbøger), når den aktueller indkøbspris overstiger 600 kr.: 688,00 kr.

Priserne gælder både for voksen- og børnematerialer.

Et flerbindsværk kan kræves fuldstændigt erstattet, selv om kun en del af værket er bortkommet eller beskadiget.

 

Erstatningspris for manglende udstyr

Pose til cd/dvd m.v. koster 10 kr.

 

Priserne er gældende fra 1. januar 2024.

Sådan betaler du

Icon Description

Opkrævninger af gebyrer eller erstatning bliver sendt til din digitale postkasse, og du kan herefter betale det, du skylder, via den fælles kommunale betalingsløsning ‘Betal din kommune’. 

Adgang til ‘Betal din kommune’ kræver, at du logger ind med dit MitID. Har du ikke MitID, eller er du fritaget for digital post, vil du i stedet modtage en opkrævning med posten. 

Gå til 'Betal din kommune'.

I ’Betal din kommune’ kan du se, hvad du skylder, og betale med betalingskort og MobilePay.

Du kan også betale til den konto, som fremgår af den opkrævning, du modtager i din digitale postkasse. Er du fritaget for digital post, vil du i stedet modtage en opkrævning med posten. 

 

Betaling via hjemmeside og app

Du kan også få et overblik over, hvad du skylder biblioteket i din lånerstatus her på hjemmesiden eller i appen ’Biblioteket’. Her vil der også være et link til betaling via 'Betal din kommune'. 

Sådan betaler du via hjemmesiden

  1. Klik på ’Log in’ og log på med dit cpr-nummer/lånerkortnummer og din pinkode
  2. Klik på ’Gebyrer og erstatninger’ i din brugerprofil.
  3. Klik på knappen "Betal din kommune".

Sådan betaler du i appen

  1. Log ind i appen med dit cpr-nummer/lånerkortnummer og din pinkode (hvis du ikke allerede er logget ind)
  2. Gå ind på "Min side"
  3. Vælg "Mellemværender"
  4. Klik på knappen "Betal" og betal via 'Betal din kommune'.

Inkasso

Icon Description

Hvis du ikke betaler dine gebyrer eller erstatningsbeløb, efter du har modtaget en opkrævning, påmindelse og rykker fra Vejle Kommunes opkrævning, bliver sagen overgivet til inkasso.
Vær opmærksom på, at du modtager opkrævninger fra Vejle Kommune som digital post.

Hold styr på dine udlåns- og afleveringsdatoer

Icon Description

Har du svært ved at huske at få afleveret til tiden, kan du få en påmindelse via sms eller e-mail tre dage før, du skal aflevere. Denne service er gratis, og det sker helt automatisk, hvis dit mobilnummer og/eller din e-mailadresse er registreret i vores system.

Læs mere om påmindelser.

Ofte stillede spørgsmål og svar

Icon Description

Hvornår skal jeg betale?

Når du afleverer eller fornyr materialet (f.eks. bogen) for sent, vil du med det samme kunne se, hvad du skylder i din lånerstatus her på hjemmesiden, i appen 'Biblioteket' og på ‘Betal din kommune’.

Dagen efter vil du modtage en opkrævning i din digitale postkasse (f.eks. e-boks). Her kan du også se din betalingsfrist.

Det er vigtigt, at du overholder betalingsfristen for at undgå rykkergebyrer. Eventuelle rykkergebyrer kan du kun se på ‘Betal din kommune’. Rykkergebyrets størrelse afhænger af størrelsen på din gæld. 

Hvis du skylder 200 kr. eller derover i biblioteksgebyrer kan din gæld i sidste ende overføres til inddrivelse hos Skat.

 

Hvordan betaler jeg det, jeg skylder?

Du kan betale det, du skylder biblioteket via selvbetjeningsløsningen ‘Betal din kommune’ eller ved at betale den tilsendte opkrævning i din bank eller netbank. 

På hjemmesiden og i appen ’Biblioteket’ vil der være et link til ‘Betal din kommune’, hvor du kan betale med kort eller MobilePay.

 

Kan jeg betale kontant på biblioteket?

Ja, det kan du godt, men det vil tage længere tid, inden din betaling bliver registreret i vores system og i ’Betal din kommune’. Vi opfordrer dig til, at du så vidt muligt betaler via ‘Betal din kommune’.

 

Hvordan betaler jeg, hvis jeg er fritaget for Digital Post eller ikke har MitID?

Hvis du er fritaget for digital post, modtager du en opkrævning med posten, som du kan betale der, hvor du plejer at betale dine regninger.

 

Kan jeg betale direkte på Vejle Bibliotekernes hjemmeside?

På din brugerside her på hjemmesiden og i appen ’Biblioteket’ vil der være et link til ’Betal din kommune’. I 'Betal din kommune' kan du få et overblik over dit mellemværende og betale.

 

Jeg har lige betalt via ’Betal din kommune’. Hvorfor står der stadig, at jeg mangler at betale?

Der kan gå op til 30 minutter, før din betaling bliver registret i bibliotekets system. Derfor kan du opleve, at der stadig vises et mellemværende, når du logger ind, selvom du har betalt. 

I ‘Betal din kommune’ kan du altid se en fuldt opdateret status på dine betalinger og mellemværender.

 

Hvad med børn og unge under 18 år?

Er du under 18 år, kan du ikke selv betale gebyrer og erstatninger. Din biblioteksgæld vil fremgå på hjemmesiden og i appen ’Biblioteket’, men ved betaling overgår gælden til den, der står som økonomisk ansvarlig for dig i vores system - det vil sige en af dine forældre eller din værge. Dette gælder også, selv om du har dit eget MitID. 
For at betale gælden er det derfor din forælder/værge, der skal logge ind på ‘Betal din kommune’.

Spørgsmål?

Har du spørgsmål til indholdet af din opkrævning, kan du kontakte Vejle Bibliotekerne:
Mail: info@vejlebib.dk

Har du spørgsmål til selve betalingen, kan du kontakte Opkrævningen i Vejle kommune:
Telefon: 76 81 17 40
Mail: deb@vejle.dk (brug digital post, hvis du sender personlige oplysninger)