- Cd (musik)
Kvartet for 2 violiner, viola og violoncel nr. 5, B-dur, opus 92 (Artemis-Kvartetten)
Af Dmitrij Sjostakovitj (2019)
Se alle eksemplarer
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Cd (musik)
Format
1 cd, 1 kommentarbilag
Genre
kammermusikklassisk musik 1950 ->
Emneord
Emnetal
78.421:4
Bidrag af
Indhold
Kvartet for 2 violiner, viola og violoncel nr. 5, B-dur, opus 92Kvintet for klaver, 2 violiner, viola og violoncel, g-mol, opus 57Kvartet for 2 violiner, viola og violoncel nr. 7, fis-mol, opus 108
Beskrivelse
Indspillet i Berlin 2018 (Kvartetter) og i Bremen, Tyskland 2018 (Kvintet)
Forlag
Parlophone RecordsWarner Music GroupWarner Classics
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Information, 2019-04-02
"En fortræffelig Sjostakovitj-udgivelse med den tyske Artemis Kvartet, en strygekvartet i Spitzenklasse ... Intensiteten er medrivende, alt står rent og nådesløst ærlig Strygekvartet nr. 5 ... Klaverkvintetten ... står centralt på Artemis Kvartettens udgivelse, hvor la grande dame i russisk musikliv, pianisten Elisabeth Leonskaja, slutter sig til. Med disse fem ruller underteksterne med stærk konsekvens"
Information, 2019-04-02
Diapason, 2019 avril
"Vurdering: Diapason d'or"
The gramophone, 2019 May
"Shostakovich's Fifth Quartet is one of his most demanding, certainly in terms of physical, emotional and intellectual stamina, and while the Seventh may be only half its length, it only gives up its secrets to those fully at home with the idiom. In all these respects the Artemis Quartet have much to offer ... In the Piano Quintet I have more serious doubts: not over their playing but over Elisabeth Leonskaja's ... The piano sound in the second movement is bulky and the phrasing dogged and unimaginative"
BBC music magazine, 2019 July
"This is a deeply personal project for the Artemis Quartet, as the booklet notes sensitively outline. They play Shostakovich utterly naturally, and the Piano Quintet with Elisabeth Leonskaja is a highlight"
Fono Forum, 2019 Juli
"Es entstehen mitunter bezaubernde Klangmischungen, etwa im Übergang zum langsamen Satz des fünften Streichquartetts, wo sich erste Geige und Bratsche im Abstand von zwei Oktaven parallel bewegen und mit fahlem Klang ein unendlich trauriges Volkslied einstimmen ... Hinzu kommt die Pianistin Elisabeth Leonskaja, durch deren Mitwirkung diese Interpretation des Klavierquintetts restlos überzeugend gelingt ... perfekt ins Gesamtklangbild integriert"