Uropførelse af fotograf Jonas Normanns kunstfilm om Inger Christensens natursyn

- Dato
- Udløbet
- Sted
- Farveriet
- I samarbejde med
- Vejle Bibliotekerne og Kunsthal Vejle
Filmen viser, hvordan et gryende verdenskendt forfatterskab blev skabt i naturen i en provins i Danmark. Filmen tager udgangspunkt i tre ikoniske naturskønne lokaliteter i Vejle: Højen Skoven ved åen, Søndermarksskoven ved "Verdens ende" og ”Store Helvedeshul” som er det største dødishul i Danmark. Ligesom der vil være optagelser af Inger Christensens barndomslandskab i Vestbyen.
Naturen er hos Christensen aldrig blot idyllisk. Den rummer undergang og katastrofe (som i Alfabet, hvor ødelæggelse og skabelse går hånd i hånd), men også en dyb logik og skønhed, som hun forsøger at indfange gennem matematiske mønstre, som Fibonacci-rækken. Det er netop i spændingsfeltet mellem det systemiske og det sanselige, at hendes natursyn udfolder sig.
Inger Christensens barndomsby Vejle bliver således ikke kun geografisk hjemstavn, men også et symbolsk centrum i et forfatterskab, der kredser om naturens orden og verdens gåde. Barndommens istidslandskab i Vejle med åer, enge og skove er til stede i digtene som både konkret erindring og poetisk ur landskab.
Jonas Normanns film søger at vise, hvordan det sanselige og det systemiske i hendes værker – fra "Alfabet" til "Det" og især "Sommerfugledalen" – har rødder i Vejles natur som en medskabende kraft, en resonansbund for erkendelse og eksistens.
Med filmen gives publikum adgang til både naturen og til forfatterens stemme. Visionen er at vise, hvordan Inger Christensens bardomslandskab formede en globalt anerkendt digter – og hvordan forbindelsen mellem mennesket og naturen kan tænkes på ny gennem hendes poetiske blik.
Arr. er i samarbejde med Kunsthal Vejle som et led i Kunstudstillingen "Det uendelige landskab".
Støttet af: Den Jydske Kunstfond, Vejle Kommunes kulturfond, VAF Fonden, Bodil og Jørgen Munch- Christensens kulturlegat, Energiselskabet EWII.