Thomas Helmig 60 år
En soulsanger fra Aarhus krydser sit spor
Af Thomas Vilhelm
Thomas Helmig, der er født den 15. oktober 1964 i Egå nær Aarhus, har gennem de sidste 40 år tilhørt ligaen af de absolut største stjerner i dansk musikliv. Det er blevet til en række markante hitspækkede udgivelser som sanger, sangskriver, musiker og producer både i eget regi og som gæst i andre sammenhænge, og live har han budt sin trofaste fanskare på særdeles professionelt gennemførte shows i front for velspillende bands, der forstår at levere varen.
I 1983-1985 stod Thomas Helmig i spidsen for Aarhus soul/funkgruppen Elevatordrengene, selv om den faste trommeslager gennem det meste af karrieren, Claes Antonsen, stemte imod hans optagelse i bandet. Thomas Helmig er opvokset i et lægehjem sammen med sine tre søskende. Da forældrene gik fra hinanden, valgte han at kaste sig over musikken for at få ro i sindet og lærte på egen hånd at spille klaver, guitar og trommer.
Som dreng og teenager havde Helmig gang i de første orkestre, hvor den stod på rock inspireret af blandt andet Gasolin’, han var stor fan af. Helmig forlod gymnasiet efter 1.G for helt og holdent at satse på en musikalsk levevej. Han rejste til USA som udvekslingsstudent og fik smag for soul, Motown og ikke mindst Marvin Gaye. Hjemvendt blev Elevatordrengene, der talte flere af dem, som senere kom til at udgøre grundstammen i Thomas Helmig Brothers, bindeleddet til løbebanen i eget navn, der tog form i midten af 80’erne.
Helmig sang for på støttesinglen Afrika i 1985 og albumdebuterede samme år med Thomas, der med versionen af Gasolins Fed Lykke og hans egen Læg dig her ved siden af mig skabte grobund for fremtiden som feteret soul/pop vokalist, der gik rent ind hos navnlig det kvindelige publikum med sin varmt klingende og udtryksfulde vokal og smægtende kærlighedstekster på kanten til det lovligt banale tilsat krøller og et fordelagtigt ydre.
Formlen virkede optimalt på 2 (1986) og Kære maskine (1987) krediteret Thomas Helmig Brothers med sange som den helstøbte og Marvin Gaye prægede Midnat i Europa, den funky Smelte et isbjerg, Gav mig aldrig noget, Kære maskine og Lille pige. Efterfølgeren Vejen væk (1988) er et rent soloalbum, der førte til decideret fanhysteri omkring Helmigs person med landeplager som Nu hvor du har brændt mig af, Det er mig der står herude og banker på og Dagen efter dagen derpå. Sangene afslørede dog en snert af bitterhed over bruddet med Søs Fenger.
Løvens hjerte (1990) levede kommercielt ikke op til forgængerens salgstal, og Helmig besluttede sig for at afsøge nye genreterritorier og synge på engelsk. Rhythm (1992) er et glimrende udspil i den valgte soul/rock og r&b retning, til trods for Helmig har afskrevet det som værende en af hans allerdårligste albums. Say When (1993) fortsætter ad de samme stier og hovedsageligt indspillet i Los Angeles med amerikanske musikere.
‘Rent melodisk synes jeg, at den nye cd er i tråd med det forrige, jeg har lavet, men det er måske blevet en anelse enklere. Jeg er vendt tilbage til en nærmest gammeldags lyd. Jeg fandt ud af, at mine nye melodier stod stærkere uden at blive pustet op af store arrangementer. Det hele er måske lidt mere rocket, men det er nok mere spillemåden, end det er selve melodierne,’ udtalte Helmig om den syvende plade. Stupid Man (1994) endte som en triumf på de fleste parametre anført af titelnummeret og de stærke kort Moonclown, Lovers and Friends og I Love It.
Den poppede og letbenede soulklang vendte retur på Groovy Day (1996), der blev til i Californien og Viby tæt på Aarhus. På Dream (1999) tilstræbte Helmig en mere rå poprock- og singer/songwriter stil, hvilket lykkedes ham at indfri med Flower Child, To The Moon, Alice og den skamløst iørefaldende The One and Only inkluderet på lydsporet til Susanne Biers kæmpesucces Den eneste ene (1999). IsItYouIsItMe (2001) er noget skuffende og anonym, mens der er mere bid at hente i El Camino (2004) med flere solide pop/rock sange.
Helmig herfra (2006) er hans første dansksprogede album i 16 år med popperlerne og klaverballaderne Op og ned, Det du kan og Malaga, hvilket faldt i både publikum og en del anmelderes smag. Tommy Boy (2009) på dansk fik dog høvl af flere kritikere, mens KH Helmig (2013) lyrisk kredser om emner som kærlighed, tidens gang og døden. Helmig indlagde længere pauser mellem udgivelserne i 00’erne og 10’erne, og der skulle gå yderligere fem år, før Takker udkom i 2018. Især titelsangen er værd at fremhæve fra det 16. studiealbum, der er en anelse ujævnt efter min smag.
Den 23. november 2022 blev Thomas Helmig og resten af familien ramt af en tragedie, der forandrede deres liv for altid. Den dag døde Hugo Helmig Toft Simonsen, Thomas Helmig og Renée Toft Simonsens eneste barn, i en alder af blot 24 år. Hugo Helmig havde forinden og i nogenlunde samme stil trådt i farens fodspor som sanger og sangskriver, men årene i toppen af poppen blev besværliggjort af et støt stigende kokainforbrug, politianholdelse og angst, der førte til, at Hugo Helmig valgte at trække sig fra rampelyset i 2021.
I slutningen af september 2024 blev det meddelt, at Thomas Helmig den 25. oktober udgiver albummet Sortedam, der består af syv lavmælte sange om tab, sorg og savn skrevet i månederne efter Hugo Helmigs død. I pressemeddelelsen står der ydermere, at titlen refererer til Hugo Helmigs sidste bopæl i København, og handler om den tid, far og søn nåede at tilbringe der. Alvoren og savnet er tydelig i sanglinjerne: ‘Det eneste, jeg ønsker mig og tænker på / er én tur mere rundt om Sortedam / bare os to sammen, dig og mig,’ og ‘Syng for din egen skyld / syng for livet / syng det præcis, som det er / syng om det virkelige / syng om smerten / syng det, syng det som det er.’
Den arbejdsomme, med alderen tiltagende reflekterende og litteraturbegejstrede Thomas Helmig har live, i studiet, som producer og sangskriver entreret med et betydelig antal navne hertillands. Her kan nævnes Søs Fenger, Anne Linnet, Sanne Salomonsen, Gnags, Hanne Boel, Ray Dee Ohh, Cut'N'Move, TV-2, Moonjam, Malurt, Mek Pek & The Allrights, Horace Parlan, Aske Jacoby, Jakob Dinesen, Laust Sonne og Marie Key.
Soulsangeren fra Aarhus egnen har hyppigt krydset sit eget spor ved at udfordre sig selv med forskellige udtryk, synge på dansk og engelsk og i valget af samarbejdspartnere. Thomas Helmig er respekteret og afholdt i vide kredse, virker generelt venlig og velformuleret i det offentlige rum, men har ligeledes måtte lægge ryg til spot og spe blandt dem, der ganske enkelt ikke kan fordrage ham. Det er en mindre velkommen del af popularitetens lod - også i Danmark.