Martin Hall A touch of excellence cover

En kunstnerisk begavelse af særlig kaliber

26.04.23
Martin Hall 60 år

Komponisten, sangskriveren og forfatteren Martin Hall (født den 26. april 1963), der ligeledes har gjort sig som skuespiller, må betegnes som en myreflittig multimediebegavelse, der i sit mildest talt omfattende virke er nået vidt omkring i det danske kulturliv; fra postpunk, new wave og elektronisk musik over en større bogproduktion til talent- og smagsdommervirksomhed på tv sågar i den bedste sendetid. Et portræt i anledning af 60-årsdagen kan stofmængden taget i betragtning derfor kun blive til punktvise nedslag.

Hall gjorde sig allerede bemærket i musikmiljøet som teenager med bandet Identity, der efter debuten i 1979 kaldte sig Ballet Mécanique og i 1981 udgav albummet The Icecold Waters of the Egocentric Calculation, der har status af en de store plader i postpunk genren. I slutningen af 1980 etablerede Hall Before sammen med sangeren Fritz ‘Fatal’ Bonfils og spillede parallelt med No Knox i starten af 80’erne. Hall blev optaget af Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler og fulgte undervisningen der i en årrække.

Martin Halls debut på bogfronten fandt sted i 1983 med Genopbyggelsen er større end selve skabelsen, om hvilken Weekendavisens anmelder Bo Green Jensen blandt andet skrev: ‘Det mest totale og ekstreme udtryk for uforsonlighed, som jeg nogensinde er stødt på.’ Antallet af udgivelser og bidrag til enkeltstående begivenheder i Halls navn op gennem 80’erne og starten af 90’erne vidner om noget, der godt kan betegnes som et mindre arbejdsraseri.

Det gav kunstnerisk som kommerciel dividende i 1988 med soloalbummet Presence, hvis single Beat of the Drum endte som det mest spillede danske nummer på radiostationen The Voice samme år. Halls mest aparte samarbejde er nok med (anti-)sangerinde Irma Victoria, der med det Hall-producerede album The Rainbow Theatre sågar blev Grammy-nomineret i kategorien ‘årets sangerinde’ i 1991, noget der af mange stadig betragtes som decideret skandaløst.

I 1993 markerede Martin Hall sig stærkt med A Touch of Excellence, som mere end 50 musikere heriblandt Niels-Henning Ørsted Pedersen, T.S. Høeg og folk fra Sort Sol har bidraget til. Helt uvant for Hall gav albummet ham mulighed for at drage ud på en længere Danmarksturné. 1995 blev han tildelt DJBFA's hæderspris og Statens Kunstfonds tre-årige arbejdslegat.

En del af midlerne blev brugt til at finansiere albummet Random Hold (1996), der regnes blandt hans bedste udgivelser i 90’erne og med på Politikens Rockleksikons liste over de 50 mest indflydelsesrige plader i dansk rock.

I starten af årtusindskiftet skrev Hall musik til diverse teaterforestillinger og til indvielsen af Ingvar Cronhammars store skulptur Elia, der blev opstillet i Herning i 2001. To år senere etablerede Hall sit eget pladeselskabet Panoptikon, hvor han i 2004 udgav Das Mechanische Klavier med mezzosopranen Andrea Pellegrini og den tyske litterat Herbert Zeichner som solist og fortæller. I 2005 kom romanen i to bind, Den sidste romantiker, der henover 700 sider fortæller om en ung mands dannelsesrejse mellem 1980-2005, der lagde yderligere alen til Martin Halls virke som anerkendt forfatter.

I 2007 blev bokssættet Catalogue (Martin Hall 1980-2007) udsendt med fem audio-cd’er og en dvd, der indeholder såvel nyt som ældre materiale. Året efter spillede Hall en mindre rolle i filmhittet Flammen og citronen instrueret af Ole Christian Madsen. Samme år var Martin Hall dommer i Talent 2008 sammen med Peter Aalbæk Jensen, en oplevelse Hall skildrer i bogen Vægtløs mand under truende sky (2008). Hans optræden på tv fortsatte i 2011-12 som del af panelet i Smagsdommerne på DR2.

2018 udkom Halls retrospektive dobbeltalbum A Brief Summary, der nåede en 2. plads på Danmarks officielle vinylhitliste, hans højeste hitlisteplacerig nogensinde. 2021-22 var Martin Hall aktiv med udgivelsen af spoken word-bokssættet Inkubation i samarbejde med den elektroniske musiker Thomas Li. Bokssættet blev fulgt op af en række koncerter sammen med den visuelle kunstner Motorsaw.

Ud over de nævnte har Martin Hall udsendt og indspillet plader med blandt andet Hanne Boel, Nicolaj Stochholm, Efterklang, Raveonettes-sangerinden Sharin Foo, Palle Mikkelborg, Bjørn Svin, Dub Tractor og Else Marie Pade samt Marybell Katastrophy, Of The Wand And The Moon og Tone. Som sangskriver har Martin Hall skrevet materiale til det Grammy-vindende Ester Brohus album Heart of Desert Longing (1995) og til Hanne Boels Silent Violence (1996) og deres fælles satsning Boel & Hall i 2000.

Ligeledes har Caroline Henderson, Aud Wilken og Lise Westzynthius nydt godt af Martin Halls mangesidede talent og indlysende musikalitet. Hall er ganske enkelt en ener af sjælden karat i dette land, der åbenlyst mestrer det meste; fra det esoteriske til det alment tilgængelige. Det må siges at være noget af en bedrift, og forhåbentlig har han stadig nogle sæsoner tilgode i sin metier sitrende af kunstnerisk foretagsomhed i evig bevægelse.

Materialer