Online med kommunen

Vejle Kommune afholder mange arrangementer, kurser, møder og samtaler online. Få hjælp på denne side til at deltage som borger.

NB: Se også Vejle Kommunes borgerrettede Teams vejledninger.

Hvilket program (app) bruger kommunen?

  • Kommunen bruger programmet Microsoft Teams i langt de fleste tilfælde.
     
  • Som borger kan du deltage via Teams app eller via Teams webversion (browser-faneblad). Normalt anbefales det at installere Teams app'en for bedste mødeoplevelse.

Hvordan deltager jeg? (den korte version)

Nedenstående er en generel vejledning. 

  1. Få mødelink og eventuel vejledning.
    Du får adgang til et mødelink (i mail, i mødeindkaldelse, eller på anden vis). Læs teksten i mødeindkaldelsen og i eventuel tilsendt vejledning. Følg eventuelle tilsendte anbefalinger for mødedeltagelse.
  2. Aktiver mødelinket og følg skærmvejledning.
    Nogle minutter før mødestart klikker du på linket (eller åbner linket på anden vis).
    Følg skærmvejledningen. Du kan deltage via Teams app eller Teams webversion (som faneblad i din browser).
  3. Skriv navn eller alias.
    Skriv dit navn eller brug et alias. Undgå symboler - brug kun bogstaver.
  4. Klik for at deltage i mødet.
    Klik for at deltage (joine) i mødet.
  5. Afvent mødeadgang.
    Afvent at du får adgang til mødet.
  6. Deltag i mødet.
    Du er nu i mødet og kan få hjælp og vejledning af mødedeltagerne, hvis der er brug for det.
  7. Find og afprøv ikoner for mikrofon, kamera og chat.
    Når du har fået adgang til mødet, så prøv at slukke og tænde for både din mikrofon og dit videokamera via ikonerne i mødeprogrammet.
    Prøv også at klikke på programmets chat-ikon (funktion, så mødedeltagerne kan skrive sammen). Så kan du hurtigt finde ikonerne senere, hvis det er nødvendigt.
     
  8. Eventuelt: Se Microsoft vejledning til at deltage i et Teams møde.

Hvordan deltager jeg? (situationsbestemte vejledninger)

Det er forskelligt, hvad man kan gøre, alt efter hvilken enhed man har, og hvilken situation man sidder i.

Funktioner i Teams app'en (udvalgte ikoner)

NB:

  • I nogle visninger "forsvinder" Teams værktøjslinjen. Flyt rundt med musen eller klik i videovinduet, så kommer værktøjslinjen frem igen. På mobile enheder skal du tappe med fingeren i videovinduet.
  • Antal af ikoner og menu-muligheder er forskellig i forskellige grænseflader. Så gør mødet så simpelt som muligt, især ved borgermøder, hvor borgerne vil have forskellige enheder, deltager på gæsteniveau og sjældent har privat O365-licens.

Udvalgte Microsoft Teams ikoner fra pc app

Skærmbillede af Teams app'ens værktøjslinje (PC app) nummereret 1-8 med beskrivelser i efterfølgende liste.
  1. Slå dit videokamera til og fra.
  2. Slå din mikrofon til og fra.
  3. Del din skærm (det er mest mødearrangør eller oplægsholder, der bruger den).
  4. Flere muligheder (se enkelt udvalgt pkt. 9 med skærmbillede).
  5. Ræk hånden op og tag hånden ned (hvis du ønsker ordet).
  6. Åbn chat-vinduet, så du kan skrive til de andre og læse hvad de skriver.
  7. Åbn vinduet med deltagerlisten (det er mest mødearrangør, der bruger den).
  8. Læg på = forlad mødet.
  9. Hvis lyden er meget dårlig, så kan du prøve via de tre prikker at 'deaktivere indgående video' fra de andre deltagere. Sommetider hjælper det på lyden, men det er en nødløsning, for man mister billede på de andre og delt indhold. 
    Skærmbillede af Teams app værktøjslinje mulighed for at deaktivere indgående video.

Udvalgte Microsoft Teams ikoner fra mobil app (Android)

Skærmbillede af Teams mobil app værktøjslinjen på Android app.
  1. Slå dit videokamera til og fra.
  2. Slå din mikrofon til og fra.
  3. Slå højttaler til og fra.
  4. Flere muligheder (se næste skærmbillede).
  5. Læg på = forlad mødet.

Flere muligheder i menuen via de tre prikker på mobil (Android):

 fx 'Del indhold'; 'Ræk hånden op'; m.fl.",

  

Deltagelse via Teams app

Brug af app'en giver generelt den bedst brugeroplevelse for møder, hvor der er flere personer og hvor der vises delt indhold. Tilsvarende giver en stor skærm generelt en bedre brugeroplevelse end en lille skærm.

Deltagelse via Teams webversion (som faneblad i browseren)

Anbefales der ekstraudstyr?

  • Hvis du skal sige noget undervejs:
    Det anbefales at bruge et headset med mikrofon, alternativt et headset uden mikrofon. Det reducerer problemer med ekko væsentligt.
     
  • Hvis du kun skal se og lytte:
    Hvis du sidder et sted, hvor lyden kan genere andre, så anbefales et headset (mikrofon ikke nødvendig).
     
  • Hvis din enhed ikke har indbygget kamera, så anbefales et tilsluttet webcam.
    Du kan dog undvære kamera, hvis det ikke er nødvendigt, at de andre mødedeltagere kan se dig.

Skik og brug under Microsoft Teams møder

En liste med udvalgte anbefalinger til skik og brug for online møder.

  • Find ud af, hvordan du slår dit videokamera og din mikrofon til og fra med knapperne i Teams værktøjslinjen. Ved mere end 3-4 deltagere, så er det god skik at slå mikrofonen fra, undtagen når du skal sige noget. Det giver en bedre lyd for alle.
     
  • Husk at klikke på hånd-ikonet, når du ønsker ordet (husk at klikke igen når du har haft ordet). Det er altid mødeleder, der beslutter, hvordan man får / tager ordet.
     
  • Hav om muligt chat-vinduet åbent (med mindre mødearrangøren fraråder det).
     
  • Vær tydelig i din mimik. Smil og nik ... og vær så tydeligt i dit kropssprog som muligt.
     
  • Hold fokus på mødets emne, og forsøg hele tiden aktivt at understøtte mødets formål.

Spørgsmål og svar

Infoside for VK-ansatte, der afholder borgerrettede Teams-møder