MitID

Her kan du finde information om og hjælp til brugen af MitID.

Hvad er MitID?

MitID er afløseren for NemID. Den primære funktion er at identificere dig på nettet i forskellige situationer, fx når du:

  • bruger offentlige selvbetjeningsløsninger,
  • bruger private virksomhedsløsninger,
  • handler online.

Partnerne bag MitID er Digitaliseringsstyrelsen og Finans Danmark (interesseorganisation for bankerne).

 

Infosider om MitID m.m.

  1. Infoside på mitid.dk om MitID
    Omfattende informations- og vejledningsside, med svar på utroligt mange spørgsmål. Anbefales som førstevalg.
  2. Infoside på mitid.nu om MitID (viderestiller pt. til Digitaliseringsstyrelsens infoside).

Demomiljøer og lærings-muligheder som digital borger

MitID identifikationsmidler

  1. MitID app
    Til mobil og tablet. Som nuværende NemID nøgleapp, bortset fra at man selv (i nogle situationer) skal finde app og åbne den ved brug. Gratis.
  2. MitID kodeviser
    Tilsendes (op til 15 dages ventetid), eller afhentes i Borgerservice.
    Første tre kodevisere / kodeoplæsere er gratis.
  3. MitID kodeoplæser
    Store tal og med oplæsning (kan tilsluttes hovedtelefoner).
    Tilsendes (op til 15 dages ventetid), eller afhentes i Borgerservice.
    Første tre kodevisere / kodeoplæsere er gratis.
  4. MitID chip
    Hvis man skal logge ind mange gang om dagen. Pris kr. 143,73.

     

Tekniske krav

Computer

Operativsystem og internetbrowser skal begge understøtte brug af MitID.
Følgende kombinationer er understøttet på computer: Infoside om tekniske krav til MitID.

Arbejder du kun på mobil?

Hvis du kun arbejder på mobil, når du skal i netbanken og have MitID - så er det vigtigt, at du ved, hvordan du skifter imellem åbne apps på mobilen.
Et par infolinks om emnet til iOS og Android:

Hvordan får jeg hjælp?

  1. mitid.dk hjælpeunivers
    Omfattende informations- og support websted.
  2. Mitid.dk support
    Ring, skriv og få information om mulighederne for personlig hjælp.
  3. Borgerservice
    Man kan altid kontakte Borgerservice. Hvis de ikke kan hjælpe, så kan de anvise, hvor man kan få hjælp.
  4. Din bank
    I nogle tilfælde, så vil du få at vide af supporten, at du skal kontakte din bank direkte.

Hjælp hos Vejle Bibliotekerne?

  1. Spørg om IT
    Spørg om IT, Vejle (torsdag kl. 10-12, lukket i skolernes ferier).
    Spørg om IT, online (mail: kalln@vejle.dk sms: 23 43 31 97 (du bliver kontaktet efterfølgende).

     

MitID for virksomheder og foreninger

 

Spørgsmål, kommentarer, forslag

Hvis du opdager mangler eller fejl, så kontakt os venligst for opdatering: kalln@vejle.dk eller via sms til 23433197.